luni, 27 decembrie 2010

Chavela Vargas -- Paloma negra & La llorona

Si continui dansul pe o nota mai abisal-melancolica spre usoare accente de patetism, dar mi-am amintit de Frida Kahlo ce mi-a fost foarte draga la un moment dat, prin autoportretele-i solitare... O fiinta foarte bolnava si totusi atat de pozitiva in felul ei ! Pilduitor pentru mine... Aici in evocarea unei alte mexicane traditionale ca sa spun asa, intr-un stil tipic, ce tine cumva de campia profunda...

Intai o compozitie mai sobra cumva, dar foarte leganatoare pentru mine...



Continuand cu o alta, paradoxal, parca mai detasata cumva, plutind pe suprafata tristetii, ca pe apa...



Ca o scurta nota, genul ranchera dateaza de pe la Revolutia mexicana (pe la finalul primului deceniu al secolului trecut) si presupune un periplu solitar, omul cu chitara sa doar... El are unele conotatii de revolta populara pulverizanda en solitaire, de trezire a constiintei ca reactie la snobismele aristocratice...

4 comentarii:

dubluadeziv spunea...

ranchera...interesant, n.am mai auzit

Cata O spunea...

tu ai fost facut sa fii comunist.. citesti istoria in limbaj de lemn.. mult mai fascinant si mai universal mi se pare mitul femeii care si-a inecat copii pentru un barbat, si care n-a primit nici barbat, nici in rai n-a intrat si care cutreiera pamantul cautandu-si copii... caci dragostea poate fi si prost inteleasa si aplicata.. intr-o viata de compromisuri, nu orice compromis este bun. Si acum imi aduc aminte reactia Emei la acest mit

ranchera, n-am auzit nici eu, dar cred ca sunt niste activisti, echivalentul artistic al intemeietorilor de soviete (sau cum se chemau acele sate transformate), ma rog, un fel de pescari de oameni, un fel de oameni amfibii, care merg si pe apa si pe uscat, extrem de romantici.. dar de ce sa-i deturnam politic? mai bine sa ne folosim de ei muzical

Cata O spunea...

desi, recunosc, it is much more appealing sa ai un motiv pentru care canti along.. adica nu te duci la un concert Tudor Gheorghe pentru ca vrei sa refaci Romania Mare.. dar daca se poate, o refaci :)

Ema spunea...

emotionanta - mie mi-au dat lacrimile ascultand-o si se imbina atat de armonios cu povestea unei vieti de suferinta ilustrata in pictura Fridei - cu toate astea mi-e tare greu s-o ascult pana la capat asa cum mi-e tare greu sa urmaresc imaginile cu picturile Fridei, e o suferinta abisala care nu atinge vreodata capatul, nu-mi pare ca pluteste ci ca se afunda in apa doar ca nu exista fundul apei

nu stiu mare lucru despre Frida iar despre Isabel nimic, dar acum chiar as vrea sa aflu; la o prima lectura pe wikipedia pare ca intre Isabel Vargas Lizano si Frida Kahlo ar fi existat ceva mai mult decat prietenie sau cel putin asa se spune; ce se stie este doar ca Isabel a recunoscut la 81 de ani ca a fost lesbiana in timp ce Frida era bisexuala

sa fi fost o poveste in spate?! cat despre comunism habar nu am... si daca au fost comuniste ce?!

Trimiteți un comentariu